luni, 26 iulie 2010

Părintele Ghelasie: Mystagogia Filocalică - Teologia Fiinţei prin Har şi Teologia Harului prin Chipul Fiinţei














Multe veacuri de-a rândul s-a pus problema acută a FIINŢEI DUMNEZEIEŞTI faţă de Creaţie. Şi filosofia recunoştea apofatismul-inaccesibilitatea creaţiei faţă de FIINŢA în Sine. Sfinţii Părinţi au revelat HARUL ca Energii tot DUMNEZEIEŞTI, care fac LEGĂTURA dintre FIINŢA Lui DUMNEZEU, apofatică, şi Creaţie.
Filosofia recunoştea apofatismul FIINŢEI, dar considera Creaţia o „emanaţie panteistică” a FIINŢEI. Creştinismul s-a luptat cu tot felul de erezii în acest sens. De aceea, Teologia Sfinţilor Părinţi este o Mystagogie prin HAR. Creştinismul Revelează ÎMPĂRTĂŞIREA DUMNEZEIRII cu adevărat Creaţiei, dar prin HAR, care este DUMNEZEIREA accesibilă condiţiei de Creaţie.
FIINŢA prin HAR este Teologia creştină.
Pentru noi cei de astăzi însă, atât de mult s-a extins „energetismul”, încât FIINŢA este redusă la un „principiu supraenergetic”. Gnosticismul antic, de Cunoaştere a FIINŢEI, era considerat de creştinism o erezie, dar şi „agnosticismul absolut” este considerat tot erezie. DUMNEZEU ca FIINŢĂ în sine este necunoscut, dar este Cunoscut prin HARUL tot DUMNEZEIESC.
Noi, cei de astăzi, ca Mistică, suntem nevoiţi să facem o Reîntoarcere la problema FIINŢEI cea Dincolo de HAR, astfel şi creştinismul este în situaţia de a cădea în „pierderea CHIPULUI FIINŢEI” ce este tocmai esenţa Teologiei creştine. Teologia creştină este a FIINŢEI prin HAR, dar cu evidenţierea accentuată pe CHIPUL FIINŢEI, ca IPOSTASURILE TREIMICE DUMNEZEIEŞTI.
CHIPUL FIINŢIAL prin HAR este Teologia creştină, iar şi noi cei de astăzi, trebuie să mai adăugăm: şi HARUL prin CHIPUL FIINŢEI, este Teologia creştină...
Dacă Sfinţii Părinţi au trebuit să accentueze o Teologie a FIINŢEI prin HAR, noi „urmaşii”, trebuie să accentuăm o Teologie a HARULUI prin FIINŢĂ. Creştinismul rămâne actual doar prin aceasta.
Contextul spiritual antic al creştinismului a fost „panteismul FIINŢIAL”, care a fost rezolvat prin Teologia FIINŢEI prin HAR.
Contextul spiritual al creştinismului de astăzi, este, paradoxal, „panteismul energetic”, care este rezolvat prin Teologia HARULUI prin CHIPUL FIINŢEI. Sfinţii Părinţi ne-au Revelat ambele Teologii, chiar dacă ei au evidenţiat Teologia FIINŢEI prin HAR... Noi care trebuie să evidenţiem Teologia HARULUI prin CHIPUL FIINŢEI, nu facem altceva decât să preluăm aceasta tot de la Sfinţii Părinţi. Prin aceste distincţii este relatarea noastră. Mystagogia noastră Filocalică este în această evidenţiere, a unei Teologii mistice Creştine, de HAR prin CHIPUL FIINŢEI.


(pasaj din Ierom. Ghelasie, "Mystagogia Icoanei", ed. Platytera, 2010, pp. 208-209)

Volumul "Mystagogia Icoanei" se poate comanda aici.

Niciun comentariu: